DEVENTER –  Peter Koenen uit Deventer doet mee aan dit initiatief tegen pesten. Hij speelt mee als Meester Maarten in twee thema’s “Buiten Sluiten” en “Meidenvenijn”. P.E.T.S is een nieuwe lesmethode over pesten bedoeld voor zowel basisscholen als middelbare scholen. P.E.T.S staat voor Probeer Eens Te Stoppen of een pets om wakker geschud te worden en een stukje bewustwording op gebied van pesten.

De lesmethode is interactief, dat houdt in dat er korte films zijn, met verschillende thema’s op gebied van pesten, waaruit de leerlingen kunnen kiezen, met daarin ook een aantal keuzes hoe het verhaal zal verlopen. Daar omheen zijn een aantal opdrachten die gemaakt worden en hulp voor de docent om een gesprek op te starten. Ook wordt het uitgebreid met interviews met deskundigen, BN’ers, pesters en slachtoffers over pesten.

Buiten de lesmethode om, is het mogelijk om de maker, Brian op de Dijk, te ontvangen. Hij kan vertellen over het project, vragen beantwoorden en zijn eigen pestverhaal vertellen. Doel hiervan en van het project is om pesten bespreekbaar te maken en de ogen te openen.

In september (17 t/m 21 september) is er weer de Week Tegen Pesten en dan zal het project van start gaan, scholen kunnen zich al wel inschrijven voor deelname.

P.E.T.S. is ontstaan na het succes van het bezoeken van 40 scholen in Nederland met het vorige filmproject; ‘De Confrontatie II’. Hierin stond pesten ook centraal en alles waarmee leerlingen te maken krijgen in de puberteit, zoals de thuissituatie, vriendschappen, liefde, interesses. Tijdens de bezoeken aan scholen deed Brian zijn eigen verhaal en na de film was er de mogelijkheid tot vragen stellen. Brian kreeg veel persoonlijke reacties van leerlingen te horen en kwam zo op het idee voor P.E.T.S. om leerlingen zo nog beter te kunnen helpen pesten bespreekbaar te maken en te stoppen.

Deze periode worden alle scholen in de regio aangeschreven om te informeren over dit project die kan bijdragen in de Week Tegen Pesten.

Vorig artikelDiamants forever bij het KC Schalkhaar
Volgend artikelColumn Erik van Luttikhuizen: GELD