Nu de provinciale verkiezingen snel dichterbij komen is de campagne van CDA Overijssel in volle gang. Naast de landelijke en provinciale campagne verzorgt elke afdeling bij het CDA zijn eigen campagne voor zijn eigen kandidaat. In Deventer is dat Bart van Moorsel, die nu al Statenlid is in Overijssel. Het doel van de campagne is dat Bart wordt herkozen, zodat hij zijn werk als volksvertegenwoordiger kan voortzetten “Het is belangrijk dat er mensen vanuit Deventer in het provinciale parlement zitten, zodat bij besluiten die worden genomen ook aan de inwoners van Deventer wordt gedacht”, aldus Bart van Moorsel.
Afspraak over 15.000
nieuwe huizen
Een campagne dient om de plannen van het CDA voor de toekomst te presenteren en
om de kandidaten te leren kennen. En het is ook een periode dat de kandidaten
ideeën en signalen vanuit de inwoners van Overijssel ophalen. In deze campagne
gaat het om heel veel onderwerpen die de inwoners van Deventer en de omliggende
dorpen direct raken. Eén van de onderwerpen is het tekort aan betaalbare
woningen. De oplossing is het bouwen van huizen. Bart van Moorsel: “Met Bouwend
Nederland, de vereniging van de bouwbedrijven, hebben we in februari
afgesproken dat we de komende vier jaar samen werken aan het wegnemen van
belemmeringen, zodat er minimaal 15.000 nieuwe huizen worden gebouwd. Door een
concreet doel te stellen kan je elkaar er aan houden. En van belang is dat die
huizen worden gebouwd op de plek waar de behoefte is, bijvoorbeeld in kleine
kernen, zoals Lettele.”
Waarom giftreinen
door Deventer en Bathmen?
Een heel ander onderwerp is het spoor. Dagelijks rijden er treinen met
gevaarlijke stoffen (giftreinen) door
Deventer en Bathmen. De meeste transporten gaan naar Duitsland. Maar voor dat
doel is ook voor miljarden de Betuweroute aangelegd. De staatssecretaris
onderzoekt nu de mogelijkheid om meer goederentreinen via Deventer en Hengelo
naar Duitsland laten rijden. Bart van Moorsel: “Als er een goed alternatief is
via de Betuweroute, waarom gaan deze treinen dan nog door de stad en de dorpen?
De komende jaren ga ik samen met onze collega’s in de Tweede Kamer bewaken dat
het vervoer niet toeneemt en liever nog afneemt.” Aan de andere kant wordt
gewerkt aan het behoud van de personentrein van Amsterdam naar Berlijn via
Deventer. Daarover heeft het CDA kamerlid Mustafa Amhaouch Kamervragen gesteld.
Bart: “Door het goede contact met de Kamerleden kunnen we binnen het CDA snel
schakelen vanuit Deventer”.
De Scheg voor de
regio
In de campagne bracht Bart samen met Moniek Kleinsman ook een bezoek aan de
Scheg. Bart: “Ik ben natuurlijk vaak bij de Scheg geweest, maar ik had nog niet
eerder met de directie en de medewerkers van het Deventer Sportbedrijf
gesproken. De ijsbaan en het zwembad zijn voorzieningen voor de hele regio,
zowel voor de inwoners als de vakantiegangers. De provincie heeft al eerder
geïnvesteerd in de Scheg bijvoorbeeld om energie te besparen. Maar als je de
Scheg ziet als een belangrijke reden waarom mensen wonen, werken en recreëren
in Overijssel ligt het voor de hand dat de provincie ook in de toekomst
investeert in De Scheg.
Eindspurt
Dit zijn zo maar een paar ervaringen uit de campagne van Bart van Moorsel.
“Zijn streven is om minimaal 3000 stemmen te halen, zodat hij verzekerd is van
een basisplaats in het CDA-elftal”. Zo vertelt Nicole Rave, campagneleider voor
het CDA in Deventer. Nicole: “Onze leus is Kies
bewust. Kies Bart! en we hopen dat daarmee zo veel mogelijk mensen op de
nummer 8 van het CDA stemmen”. Er volgt nog een eindspurt. De komende dagen
staan er nog tal van verschillende debatten op het programma. Campagnevoeren
doe je immers tot de laatste dag!”