In Zweden kun je urenlang door bosgebieden rijden. Vol met potentiele IKEA-kastjes. Billy bossen. Dat moet je nooit te lang doen, vooral ook als je al uren geen tegenligger hebt gezien. Je kunt er als vanzelf depressief van raken. Dan pak je de eerste afslag naar een redelijke plaats en rijdt linea recta naar de dichtstbijzijnde Systembolaget. De door de staat gerunde, veel te dure drankwinkels. De Zweden doen dat ook massaal. Vind je het gek met al die bossen? Vaak hebben ze bij hun vakantiehuisjes, die falurode stuga’s, ook een leuk bakhuisje staan. Dat is dan meestal hun eigen distilleerderij om wat goedkoper door de zomer te komen. Die zag je eigenlijk nooit in de catalogus van IKEA, een handige vodkamaker voor in de keuken. Het wereldwijde concern maakte deze week bekend te stoppen met hun huis-aan-huis icoon. De IKEA-catalogus zal niet meer in uw brievenbus ploffen. Het oprukken van de digitale wereld wordt als voornaamste reden genoemd. Hier had je toch eigenlijk verwacht dat ze vol de duurzame kaart zouden hebben gespeeld. Over de hele wereld worden er tweehonderd miljoen verspreid. Dat lijkt ons een nuttige besparing van heel veel bomen. Maar ja, die zijn nou net corebusiness. Dus dat bijt. Jammer, want juist IKEA had hier een voortrekkersrol kunnen spelen. Om definitief een eind te maken aan al die reclame-flauwekul die we, brievenbussticker of niet, nog wekelijks ontvangen. Die een gebruikerstijd kent van 30 seconden. Van brievenbus naar oud papier doos. Dat is wat anders dan die Billy boekenkast met inbussleuteltje die je al een leven lang met je meesleurt. Natuurlijk, het sterft vanzelf uit. De Gouden Gids, de reisbureaucatalogus, de Bijenkorfglossy. Maar voor die laatste stap hadden de Zweden een mooie duurzame klimaatactie kunnen starten. We gaan ze het toch maar eens voorleggen. Daar waar Ingvar Kamprad er in 1943 ooit mee begon. Groeten uit Älmhult.

Vorig artikelKLUTS tijdens Boekenmarkt in Muziekkoepel Nering Bögel Worpplantsoen
Volgend artikelWeerbericht dinsdag 30 juli