Wij Nederlanders zijn een reislustig volkje. Het zit in ons DNA. Ook onze verre voorvaderen voeren al over de grote wereldzeeën. Nu doen we dat, met of zonder schaamtegevoel, vooral per vliegtuig. En we regelen het graag allemaal zelf. De regie houden (‘dat bepaal ik zelf wel!’) is ook zo’n Hollands dingetje. Dus wanneer we op vakantie gaan, spenderen we graag een paar uurtjes achter de pc om onze eigen vakantie samen te stellen. Het klassieke reisbureau in de winkelstraat is zo goed als verdwenen. Waar we vroeger netjes alles boekten wat de dame achter de balie ons min of meer voorschreef. Nu heet die dame Booking.com of zo, maar we hebben toch het gevoel het zelf te regelen. En bij welke maatschappij maakt ons niet uit. Als je aan het surfen bent, kom je dezelfde hotelkamer toch bij bijna elke touroperator tegen. We gaan voor de goedkoopste aanbieding. Dat ging voor veel mensen afgelopen week dus even helemaal mis. Een Cookje van eigen deeg. Want ja, je mag toch niet van mij als toerist verwachten dat ik ook nog ga bijhouden hoe de aandelen van mijn reisorganisatie het doen. Dat die net als alle andere bedrijven in de grotemensenwereld ook failliet kan gaan. En als dat dan zo is, moet je me dat wel vooraf vertellen! Dus zagen we beelden van die eerst zo zelfstandig mogelijk reizende toeristen die nu heel boos waren. Op alles en iedereen. Van vliegtuigmaatschappij tot overheid. Al die honderdduizenden gedupeerden wilden een persoonlijke behandeling. Alsof ze weer achter hun pc zaten en de regie in eigen hand hadden. Al het leed van de wereld kwam daar samen. Bij al die balies met rijen vol carnavalesk geklede, boze wereldburgers. Leedvermaak op de vierkante meter. Heerlijk! Wij voelen een nieuw TV-format aankomen. Samen met Joris Linssen natuurlijk: ik vertrek niet.

Vorig artikelHelp de groepen 8 van OBS Slingerbos naar NEMO!
Volgend artikelGewonde bij frontale botsing in Bathmen