MapGear: stiekem onmisbaar voor een duurzame stad
Hij komt, hij komt, de officiële Sinterklaaspuzzel krant op 8/9 november
2 november 2019
JA-JA sticker voorstel aangenomen tijdens raadsvergadering
2 november 2019

FOTO: Luuk Talens

Door Luuk Talens
DEVENTER – Wanneer we denken aan bedrijven die de stad verduurzamen, dan denken we aan leveranciers van zonnepanelen, ingenieursbureaus met briljante verwarmingsoplossingen, of bedrijven die groene daken aanleggen. Maar op de achtergrond speelt één Deventer bedrijf een onmisbare rol bij de ontwikkeling en uitvoering van duurzame projecten. Dat bedrijf heet MapGear.

Digitale kaarten

Mapgear ontwikkelt interactieve kaartapplicaties. Software waarmee je eenvoudig digitale kaarten van steden, landen, gebieden of gebouwen kunt maken en aanpassen. “We maken het kaarten maken minder technisch’’, vertelt Wouter Goedhart, één van de oprichters. “We hebben een platform, GeoApps, waarmee iedereen snel en eenvoudig digitaal een kaart maakt en zijn eigen data daaraan toevoegt.’’

Dat betekent dat je losse informatie kunt samenbrengen op een kaart.  “Stel dat je wilt weten waar stembureaus zitten in Deventer. Dan kun je een lijstje maken van de adressen, wat vrij onduidelijk is, of een kaart maken, zodat iedereen ziet waar ze in de stad te vinden zijn. Misschien ontdek je daardoor wel dat de stembureaus veel beter verspreid kunnen worden. Abstracte gegevens worden ineens waardevolle informatie.’’

Duurzaamheidskaart

MapGear maakt ingewikkelde data simpel door het te visualiseren. Hierdoor ontstaan inzichten en verbanden, die met losse informatie niet mogelijk waren. Dat is bijvoorbeeld enorm waardevol bij het slim ontwikkelen van duurzaamheidsprojecten.

Goedhart loopt naar een groot touchscreen, waarop de kaart van Deventer verschijnt. “Dit is onze Duurzaamheidskaart voor de Gemeente Deventer. We willen Deventer duurzamer maken en willen weten wat daarvoor de handigste manier is. Moeten we massaal zonnepanelen plaatsen? Of beter isoleren? Kunnen we ergens lokale warmtenetten opzetten? Allemaal verschillende vragen, waarvoor je verschillende informatie nodig hebt.’’

Hij tekent een cirkel over een deel van de stad en klikt op een aantal opties. Er verschijnen rode, gele en groene vlakken. “Kijk, we zien zo bijvoorbeeld hoe goed de verschillende wijken geïsoleerd zijn. En zo zien we de bouwjaren van alle huizen, en zo welke daken geschikt zijn voor zonnepanelen. Zo zien we hoeveel zonnepanelen er op een dak kunnen en hoelang het duurt voordat je de investering terugverdient. Hierdoor zie je direct in welke gebieden je effectief kunt investeren in duurzame oplossingen.’’

Onzichtbare kracht

De Duurzaamheidskaart wordt inmiddels door meer dan 200 gemeenten in Nederland en België gebruikt. Daardoor speelt het Deventer bedrijf een onzichtbare, maar onmisbare rol in allerlei duurzaamheidsprojecten in binnen- en buitenland. Geen wonder dat ABN AMRO MapGear dit jaar een lichtend voorbeeld in klimaatadaptatie noemde. “Ontzettend gaaf om aan verduurzaming bij te kunnen dragen’’, zegt Egbert Griffioen. “We begonnen in 2012 met een duurzaam product (de Zonnekaart) en werken bewust op het Gasfabriekterrein om met innovatieve en duurzame partijen in Deventer samen te werken.’’ Zo werken ze bijvoorbeeld samen met Tijdlab, dat 3D-presentaties, hologrammen en Augmented Reality-presentaties creëert. Goedhart: “Hierdoor kun je kaarten als hologram presenteren, wat een kaart nog levendiger en duidelijker maakt.’’

Innoveren

De oplossing van MapGear gaat echter verder dan de Duurzaamheidskaart. Hun GeoApps-platform vormt een blauwdruk voor alle vormen van kaarten die je kunt bedenken. De mogelijkheden voor bedrijven en overheden zijn ronduit oneindig. Zo wordt het gebruikt door de ingenieurs van Tauw en Witteveen+Bos, maar ook door supermarkten en het Nationaal Schoolontbijt.

Het is moeilijk te voorspellen welke invloed de innovatieve kaarten op onze stad gaan hebben. Maar dát ze invloed zullen hebben, ligt voor de hand. Goedhart: “In Deventer zijn we in ieder geval bezig de vrije parkeerplekken te visualiseren, zodat je als automobilist in één oogopslag ziet waar je naartoe moet. Maar waar onze software verder voor gebruikt kan worden is afwachten. Daar staan we soms zelf ook van te kijken.’’

Comments are closed.

error: Content is protected !!