Het was begin januari 2020. De geheime werkgroep van Marketingbureau Amsterdam had maar één opdracht gekregen van de burgemeester. Hoe maken we zo snel mogelijk een eind aan de overlast van al die toeristen die Mokum al jaren teisteren? De werkgroep was vereerd met de opdracht, maar zag ook dat die bijna onuitvoerbaar was. In 2019 is het aantal toeristen dat het leuk vindt in de rij te staan voor elk museum, in polonaise over de Wallen te schuifelen of door een wietlucht naar een Nutella-winkel te zoeken, opnieuw gestegen. Daarnaast zorgt de Amsterdamse koopmansgeest er voor dat bijkans de helft van de Amsterdammers iets met Airbnb doet. Het rolkoffergeluid overstemt het draaiorgel. De werkgroep wilde net de opdracht teruggeven toen er berichten in de media verschenen van een nieuw en haast ongrijpbaar exportproduct uit China. De mens en in het bijzonder de homo turistico heeft daar veel last van. Hij verplaatst zich niet meer. Het product wel. Zo zag de werkgroep deze week foto’s van een prachtig verlaten Piazza del Duomo in Milaan. Met lege terrassen waar obers verveeld op hun mobiel zochten naar voetbaluitslagen die er ook al niet meer waren. Elk nadeel heb zijn voordeel, dacht een werkgroeplid indachtig de grote JC, heel gemeen. Het is nu wachten op de Nachtwacht zonder kijkers of een lege Dam. Niets mooier dan een leeg plein met fraaie zichtlijnen. Daar gaan ze in Deventer ook aan werken. Onder de titel ‘De Lebuinuspleinen’ worden drie pleinen middeleeuws geplaveid en nog aantrekkelijker gemaakt als leefgebied. Voor de Deventenaren, maar ook voor de toeristen als ze straks weer bewegen. Eén virus is in de plannen hardnekkig blijven hangen. Dat van de heilige koe die er ook nog mag staan en rondtoeren. Dat is gek in deze tijd. Het zou zonde zijn van de mooie plannen als we straks allemaal gaan lijden aan autopleinvrees.

Vorig artikelAangepaste kerkdiensten Lebuïnuskerk
Volgend artikelGooi een ‘Strike against Batten’ bij Bowling de Worp!