DEVENTER – Ouders van openbare basisschool de Flint in Deventer zijn afgelopen week gevraagd om aan te geven hoe zij de periode van thuisonderwijs, vanwege het coronavirus, hebben beleefd. Tevens werden ze gevraagd om de school een cijfer te geven voor de inzet, de kwaliteit en de algehele organisatie en communicatie. Het gemiddelde cijfer was een 8,8. ‘We kregen erg goede cijfers. Het is heel fijn om zo’n bevestiging te krijgen, dat we het goed hebben gedaan met elkaar’, aldus Rogier Stappers, directeur van de Flint.

De school zette een vragenlijst uit onder ouders en werd overvallen door mooie woorden, complimenten en een flinke hoeveelheid input over wat de school zou moeten behouden. Ouders geven aan dat het digitale onderwijs nieuwe mogelijkheden geeft. Zo zien ze mogelijkheden om het huiswerk digitaal aan te bieden, met bijvoorbeeld instructiefilmpjes. Op die manier blijven ouders ook op de hoogte van de lesstof die op school wordt aangeboden. ‘We zien dat door het onderwijs op afstand de betrokkenheid van ouders bij het leerproces van hun kind is vergroot,’ aldus Nancy Stegeman, adjunct-directeur op de Flint.

Wat het meeste opvalt is dat ouders aangeven dat het nauwe contact tussen leerkracht, ouders en kind goed is bevallen. In de afgelopen weken is er op allerlei manieren contact gezocht met ouders en leerlingen. ‘We wilden weten hoe het onderwijs thuis verliep en of we nog ergens konden ondersteunen’, zegt Stappers. ‘Het is niet altijd gemakkelijk geweest voor ouders om thuisonderwijs te geven, voor een gezin te zorgen en zelf ook nog aan het werk te moeten. Daar hebben we veel respect voor.’

Om het contact te onderhouden deden leerkrachten belrondes en als het nodig was, dan werd het contact intensiever door bijvoorbeeld deurbezoeken af te leggen, extra hulp te bieden of leerlingen dagdelen op school op te vangen. Ook de gespreide breng- en haaltijden bevallen goed, geven ouders aan. Het levert rust in en rondom de school op.

Naast dat het team van de Flint met een gevoel van trots terugkijkt, wilde de school dus ook weten hoe ouders deze periode hebben beleefd en welke ontwikkelingen zij zouden willen behouden voor de toekomst. De school geeft aan dat het na zo’n heftige periode waardevol is om terug te blikken. Stegeman: ‘Als team stellen we ons ook de vragen: wat kunnen we leren van deze crisis? En hoe zorgen we ervoor dat we positieve ontwikkelingen behouden?’

Door het intensieve contact tussen leerkrachten en ouders wist de school al dat er tevredenheid was over de aanpak. ‘Afgelopen weken werden we door diverse ouders al blij verrast met taart en verse thee. Er kwamen lieve kaartjes en mailtjes binnen en ouders gaven schouderklopjes bij de voordeur. Dat deed ons zeer goed’, aldus Stappers.

In de toekomst blijft de school de aandacht voor elkaar en het contact dat onderling is versterkt vasthouden. Een aantal ouders heeft aangegeven mee te willen denken over hoe we de ervaringen van afgelopen periode kunnen inzetten. De school gaat op korte termijn in gesprek met ouders om daar een vervolg aan te geven.