Het Huis van Oranje heeft het niet gemakkelijk de afgelopen tijd. Na het snelle vliegretourtje Griekenland moest er veel gerepareerd worden. Wiedergutmachung, zou opa Bernhard gezegd hebben. Maxima deed haar best in een interview met Matthijs, maar het zag er allemaal wel erg DWDD uit. Van begin tot eind gescript. Ook Team Oranje lijkt in de aanloop naar het EK-voetbal met een soort herstel bezig. Het is te lang geleden dat er wat te halen viel voor de supporters. Lege tribunes hielpen ook niet en de verwachtingen zijn voor de afwisseling een keer niet te hoog.

Ook de sfeer zit er nog niet helemaal in. Kortom, we hebben nog een oppeppertje nodig. Soms heet dat een vaccin, maar bij het EK hebben we daar natuurlijk de niet te ontlopen supermarktketens voor. Dezelfde supers die hun best doen om zo duurzaam mogelijk bij de klant over te komen, storten deze weken weer ongegeneerd een oranje milieuvervuiling over ons heen. Tonnen plastic en goedkope Chinese kledingstukken moeten ons alsnog in de gewenste Oranje-stemming brengen. Ja, en zeg nou eerlijk, wie wil er niet door de straat lopen in een Snollebollekes juichcape van de Jumbo. Het geheel mooi afgekleed met een Bavaria broekje. Lidl houdt de Vaart er helemaal in met fluoranje kleding. Daar is milieutechnisch geen woord Spaans bij. Plus is nog licht educatief met speelgoedstenen voor een stadion.

Dan wel weer aangeprezen door Walter Kroes en zijn kinderarbeidend zoontje. Marktleider Albert Heijn houdt zich ditmaal iets meer in. Met tattoos voor op de huid en stickers voor op de ruit. Maar wel weer plastic. Menig hardcore Oranjefan heeft nog wel een voorraadje oranje zooi in zijn verkleedkist liggen. Kunnen we gewoon heel retro en circulair gebruiken. En de grootgrutters geven we een laatste waarschuwing. Als ze aan de kassa vragen of we iets oranjes sparen, antwoorden we heel duurzaam ‘nee’. Ondersteund met het klaroengeschal van onze meegebrachte vuvuzela.