Het einde van de papieren krant is al vele malen voorspeld. Het nieuws komt real time digitaal naar je toe. En toch en toch, het papier is er nog steeds. Sterker nog, Mediaburo Schoppema, dat deze week 10 jaar bestaat, draait als dé uitgever van Deventer als nooit tevoren. Natuurlijk ook met een website, maar huis-aan-huisblad Het Deventer Nieuws en vele speciale kranten dragen het bedrijf van Jeroen en Ingrid Schoppema. Wil eigenaar Jeroen het geheim daarvan misschien onthullen in zijn eigen krant?

Door Marcel Schoemaker

Deventer is een echte uitgevers- en drukkersstad met een lange historie. Heb jij daar ook al vroeg wat van mee gekregen?

Verkopen en acquisitie heeft eigenlijk altijd al in mijn DNA gezeten. Rond 2001 ging ik aan de slag bij een mediabedrijf in Zutphen, onderaan beginnen als advertentie verkoper. Maar naar 5 jaar wilde ik eigenlijk bij een krant werken. In 2006 kwam ik terecht bij de Tubantia, een dagblad uit Twente. Het was kort, 6 maanden, want mijn oude werkgever wilde me terug. Bij terugkomst werd ik verkoopleider en uiteindelijk verkoop directeur. Dat ging zo goed, dat ik dacht: dat kan ik zelf ook. Bedrijven helpen bij acquisitie was mijn doel maar het liep anders. De bal ging rollen via Deventer radio en televisie, radioreclame verkoop, een krant maken voor de ondernemers van de Boreel en zo rolde ik de zelf uitgegeven huis-aan-huiskrant in. Als mensen vragen wat ik doe dan vertel ik dat ik papier vies maak.

Advertenties vormen de basis voor elk huis-aan-huisblad. Worden adverteerders niet eens een keer gek van je acquisitietelefoontjes?

Misschien, maar ik denk van niet. Als ze me niet willen spreken nemen ze de telefoon niet op. Maar terugbellen doet men altijd wel, ondanks het feit dat je ook een ‘nee’ kunt krijgen. Het gaat om enthousiasme in combinatie met andere dingen. Soms staat er een interview op de radio tegenover of een redactioneel stuk of je denkt mee met een klant. Ook de gunfactor speelt altijd mee. En die is er wel in Deventer, waar zeker de wat kleinere en middelgrote ondernemers elkaar mooi steunen.

Het lijkt alsof je als uitgever 24/7 aan staat, zoals dat zo mooi heet. Ben jij, behalve met je vrouw Ingrid, ook met het bedrijf getrouwd?

Dat kun je wel zeggen. Als ik ’s avonds thuis kom, is het even wat teevee kijken, journaal en niet te vergeten GTST, en dan hup weer achter de laptop. De wekker gaat op werkdagen om 05.15 uur, met mijn ochtendshow van 06.00 tot 09.00 uur op de radio als ontspanning. En natuurlijk was er tijdens de lockdowns ook spanning. In 2011 ben ik begonnen in een diepe crisisperiode, slechter kon niet, dus ben je wel wat gewend. Maar media is mijn ding. Vooral proberen van niets iets te maken.

Hoewel er ook weleens een krant omvalt, blijft de papieren krant en zeker ook de hah-krant toch nog steeds overeind. Wat is het geheim?

Denk en acteer lokaal. Ook Deventer is een dorp. Je moet uniek lokaal nieuws brengen dat niet interessant is voor de ‘grotere’ bladen. Dat geldt ook voor het lokale radiostation. Blijf dicht bij je lezers en luisteraars. Wees toegankelijk in alle opzichten. De waardering krijg je ook terug van je lezers en van de ondernemers.

Tien jaar ben je nu actief als Mediaburo Schoppema. Wat zag je in die periode gebeuren?

Letterlijk ben ik zelf met niks begonnen aan de keukentafel, maar gaande weg zijn we gegroeid en professioneler geworden. Het portfolio verder uitgebreid, het bedenken van nieuwe titels, van overname van een wijkkrant in Apeldoorn, en van Deventer op Stelten en Dickens- tot de Sinterklaaskrant. En niet onbelangrijk: mijn vrouw Ingrid is ook in de zaak gekomen als mede-eigenaar met een goed gevoel van wat er nodig was. Ik ben in 2011 alleen begonnen en we hebben nu 4 mensen in vaste dienst en een aantal freelancers. Het is cliché, maar achter een drukke ondernemer staat een sterk thuisfront, en die heb ik gelukkig. Leven en laten leven, zeg maar.

Kun je een toekomstbeeld schetsen van de uitgeverswereld waarin jij werkt? Gaat er toch nog een papieren klap komen?

De selectie zal ongetwijfeld verder gaan. Het kaf van het koren wordt gescheiden. Minder eenheidsworst. De lezer wil niet te veel van hetzelfde, je ziet titels verdwijnen. En waar de lezer dat herkenbare lokale nieuws wil, wat wij iedere week brengen, zal de papieren huis-aan-huiskrant dat gat blijven vullen, en dat blijven wij doen. Want daarvoor geldt letterlijk: wij brengen het lokale nieuws bij je thuis!