In 1932 start SPAR in Nederland zijn activiteiten. Een samenwerkingsverband van zelfstandige kruideniers. Het groeit snel uit tot een wereldwijd bedrijf met 13.000 winkels in 48 landen. In Nederland 450 zaken. In Deventer runnen de jonge ondernemers Martijn ten Berge en zijn (levens)partner Ilona Bloch de SPAR City. Maar ook in Zwolle en Zutphen. Bovendien nog tien zaken van SPAR University. Hoe doen ze dat allemaal?

Door Marcel Schoemaker

Dat SPAR-jasje zit jullie geloof ik wel goed?

Dat kun je wel zeggen. Van de vijf winkelformats waarmee SPAR werkt zijn wij in eerste instantie in die van SPAR City gestapt. Zoals ook recent in Deventer. Met SPAR als franchisegever en leverancier. Maar zelf hebben we als franchisenemers onze risico’s. Afgelopen maand zijn we in tien zaken van SPAR University gestapt. Die bevinden zich op universiteits- en hogeschoollocaties. Verder vind je de andere formats in vakantieparken en bij tankstations.

Wat onderscheidt SPAR van andere supers?

Uit het verleden zul je SPAR natuurlijk nog kennen als buurtsuper en dan doen we ook nog. Maar SPAR City en de andere formules richten zich vooral op gemak, snelheid en kwaliteit. Het verlengde van de koelkast zeggen we wel eens. Maar niet het brede assortiment van andere supers.

Betekent dat dan een ander soort klant?

Zeker, die komt voor een vers broodje, gezond drankje. Onze klant is binnen een paar honderd meter aanwezig. Onze snelle en kwalitatief hoge foodservice is belangrijk. Je vindt ons altijd op high traffic locaties.

Door de corona zag je twee bewegingen in jullie branche: hogere omzetten en meer thuisbezorgen. Hoe verhoudt jullie format zich daartoe?

In tegenstelling tot de andere meer bredere supermarkten hebben wij wel last gehad van de coronaperiode. Met thuiswerken, scholen dicht en minder beweging in de steden was dat te verwachten. Thuisbezorgen doen wij ook. We richten ons daarbij vooral op lunches en borrelmomenten. Met een sterke catering waarbij alles vers gemaakt wordt binnen een uur.

Met een mooie groene spar in het logo kun je natuurlijk niet wegblijven van duurzaam ondernemen.

Klopt, ook daar zijn we mee bezig. Ons vervoer is elektrisch, in verpakkingen werken we met herbruikbare zakjes en op de campus-locaties kun je je statiegeldflesje in een bak gooien voor het duurzame Green Office-project.

Hoe zien het personeel, jullie teams, er uit?

Best wel divers, vast en flex, jong en oud. We willen inclusief ondernemen. En ook is er inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Recent hebben we daardoor met ABN AMRO ook een transitielening kunnen afsluiten. We hebben hiervoor ook goede contacten met organisaties die ons hierin begeleiden.

Zijn jullie een potentiele prooi voor de Aholds van deze wereld die steeds groter willen groeien?

Wij denken van niet. De keus voor een gemakswinkel is een kleine niche en ook logistiek lastig voor anderen. In ons format kunnen we bij onze leverancier één pak melk bestellen als we dat willen.

Het jonge ondernemerschap straalt van jullie af. Lekker bezig?

Dat kun je wel zeggen. Soms denken we zelf ook wel: wow, met onze drie SPAR City zaken en de tien SPAR University locaties zijn we de grootste franchiser binnen SPAR. Wekelijks komen er 100.000 klanten over de vloer. Elke week heel Deventer in de zaak!