DEVENTER – De dokter of zorgverlener ‘in je broekzak’. Met de BeterDichtbij app is het realiteit. Naast een (poli)bezoek aan het ziekenhuis of een telefonisch consult is nu ook mobiel app contact met de zorgverlener mogelijk. ‘Patiënten van andere ziekenhuizen waar deze app al in gebruik is, zijn erg enthousiast’, zegt gebruiker en reumatoloog in het Deventer Ziekenhuis Michiel Zandbelt.

Appen met de dokter

We appen wat af in ons dagelijks leven. Waarom dan niet een appje sturen naar de dokter? Met de nieuwe BeterDichtbij app kan dat. Het Deventer Ziekenhuis is het 38ste ziekenhuis in Nederland waar met deze app gewerkt gaat worden. Vooralsnog op de poli’s reumatologie, kindergeneeskunde, medische psychologie en bij het Oncologisch Centrum. Maar doel is dat alle poli’s ermee gaan werken. Zandbelt: ‘De app is bedoeld voor niet-spoedeisende vragen. Denk aan herhaalrecepten, of je een bepaald medicijn mag gebruiken in combinatie met een ander medicijn of als je een vraag hebt over je volgende poliafspraak. Of als je net één kleinigheid vergeten was te vragen bij het laatste ziekenhuisbezoek.

App contact

Eén van de redenen voor het inzetten van de app, is om de afstand van de patiënt naar de zorgverlener te verkleinen. En om het telefoonverkeer met de poli te verminderen zodat er geen wachttijden ontstaan. Zandbelt: ‘De app-vragen die op een poli binnenkomen, worden verzameld door de poli-assistent. Net als bij binnenkomende telefoongesprekken kan deze de vraag zelf beantwoorden of overdragen aan een verpleegkundige/consulent of de arts. Alle drie kunnen zij op tijden dat het hen uitkomt de app-vragen beantwoorden. En voor de patiënt geldt andersom hetzelfde. Hij of zij kan op elk moment, ook buiten kantooruren een app-bericht verzenden. Het streven is om de patiënt binnen 3 werkdagen antwoord te geven. Het is dus niet zo dat de arts buiten kantooruren direct zal reageren. Bij app-berichten verzonden buiten kantooruren wordt de patiënt daar met een automatische melding op gewezen. Voor urgente situaties blijf de spoed de aangewezen route. Deze app is echt bedoeld om vragen te stellen die geen hoge prioriteit hebben.

Vorig artikelAutomobilist rijdt maaltijdbezorger van zijn fiets en gaat ervandoor
Volgend artikelGrote verkeerscontrole politie Deventer levert bijna 40 boetes op