DEVENTER – Een team van Delftse studenten heeft dinsdag hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. Lucas van den Berg (23) uit Deventer is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.

Duurzaam racen

Daar draait het uiteindelijk om, zegt de student: “In de wereld van nu moeten we nadenken over hoe we met energie om gaan. Wij als team denken aan de wereld van morgen door gebruik te maken van nieuwe energietechnieken en dat te verbinden met iets wat veel mensen aanspreekt: de autosport. Zo willen we laten zien dat zelfs racen duurzaam kan zijn” De auto stoot namelijk alleen water uit, zegt hij: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. Ze hebben met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.”

Bijdrage uit Deventer

De student Werktuigbouwkunde is enthousiast over de onthulling: “Het is echt gaaf om in zo’n project mee te draaien, iedereen is echt gemotiveerd om er wat moois van te maken.” Zelf werkt Van den Berg aan het ontwerpen en bouwen van de powertrain van de auto: “Ik zorg ervoor dat alle apparaten met hoge spanningen stroom krijgen, zoals de brandstofcellen en de motoren. Het is mijn verantwoordelijkheid dat alles aan elkaar gekoppeld wordt en ontwerp hier zelf de kabelstructuur en de kabeldozen voor waar alle componenten in zitten. Al deze systemen leiden tot een piekvermogen van meer dan 800 pk!”

Enorme uitdaging

De volgende stap voor het team van de student is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Van den Berg: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met z’n allen zo hard werkt is heel gaaf.”