DEVENTER – Het coronavirus is er nog steeds, ook in Overijssel. Om de kans op verspreiding te beperken, is op 17 augustus de praktijktest van CoronaMelder gestart. Als Overijsselaar kunt u meedoen aan de praktijktest. Download de CoronaMelder app en help te testen hoe CoronaMelder werkt.

Zo doet u mee aan de praktijktest

Inwoners en bezoekers van Overijssel kunnen eenvoudig meedoen aan de praktijktest van CoronaMelder. Dit doet u zo:

  1. Download de app. Als u een Android-telefoon hebt, vindt u de app in de Google Play Store. Mensen met een iPhone kunnen de app in de App Store downloaden.
  2. Installeer de app. Op de schermen staat hoe dit moet. Belangrijk is dat u toestemming geeft voor het veilig uitwisselen van unieke anonieme nummers en het sturen van een melding bij besmettingsgevaar.
  3. Zet bluetooth aan én laat dit aan staan. Alleen dan kan de app meten of u bij andere appgebruikers in de buurt bent.
  4. Bent u minstens 15 minuten dicht bij iemand geweest die later corona blijkt te hebben? En heeft deze persoon de CoronaMelder app? Dan krijgt u een melding met het advies thuis te blijven en om u 7 dagen na het contact te laten testen op corona. Ook als u geen klachten heeft.
  5. Krijgt u geen melding? Dan hoeft u niets te doen. Als CoronaMelder landelijk ingevoerd wordt, kunt u deze app blijven gebruiken. U kunt de app gewoon op uw telefoon laten staan.

Waarom meedoen?

Alleen als nieuwe besmettingen met het coronavirus snel worden ontdekt, kunnen we elkaar beschermen. CoronaMelder helpt hierbij. Tijdens de praktijktest wordt gekeken hoe CoronaMelder werkt in aanvulling op het reguliere bron- en contactonderzoek van de GGD. Ook wordt onderzocht of het werkproces van de GGD’en goed aansluit bij de app.

Bekijk de video over de CoronaMelder op YouTube

Met de resultaten van de praktijktest worden de app en het werkproces geoptimaliseerd. Deelname aan de praktijktest en gebruik van de app is vrijwillig.

Hulp bij installatie

Vindt u het lastig  om de CoronaMelder te installeren? Vraag dan een familielid of bekende om u te helpen. Dit duurt hooguit enkele minuten. Of neem contact op met de helpdesk via 0800 – 1280. Daar kunt u ook terecht met technische vragen over de app.

Andere vragen?

Neem contact op met de GGD IJsselland.

Vorig artikelGepauzeerde horecadroom komt eindelijk uit voor restaurant BIRD by Tobbe
Volgend artikelXXL-aflevering Café 1902 TV a.s. vrijdag