DEVENTER – Stroopwafels in een gepersonaliseerde verpakking zijn een gat in de markt. Bij de van de Deventer zaterdagmarkt bekende stroopwafelfamilie rondom vader Jan en zoon Rik Schimmel draaien de ovens inmiddels overuren.

Door Bastiaan Mokkink

Rik: “Langzaamaan veranderen we enkele dingen in ons bedrijf. Mijn vader is verknocht aan zijn kraam op de Deventer markt, die blijft gewoon bestaan. Want wie houdt er nou niet van de nostalgische smaak van ambachtelijk gebakken stroopwafels? Ik ben erg trots dat m’n pa nog altijd met zoveel plezier en energie de zaak runt. Hij is de enige echte stroopwafelkoning van Deventer”, glundert hij.

“Daarnaast spelen we nu ook in op de consument die relatiegeschenken en gepersonaliseerde producten online wil kopen. Mensen krijgen dan doosjes met ons logo, op de drie andere zijden is elke andere bedrukking mogelijk.”

Zoethoudertjes

De Deventer stroopwafelondernemer kwam op het opdrukidee door zijn grafische achtergrond. Op de nieuwe website www.stroopwafelpakket.nl staat hoe het werkt. Ook staan daar drie unieke stroopwafelpakketten in de etalage.

“Populair vanwege het vele thuiswerken van tegenwoordig is dat werkgevers ‘zoethoudertjes’ bestellen, met een persoonlijke noot naar de medewerkers. Inmiddels sturen we pakketten naar andere landen”, vertelt Rik Schimmel, wijzend naar een order voor het bekende Scandinavische motorkledingmerk Duell.

Diverse grote Deventer werkgevers hapten al toe voor kerstpakketten. ”Ook is eind deze maand Plus Vosselman aan de Beestenmarkt de eerste onder Deventer supermarkten die onze stroopwafels aanbiedt, op een speciale oud-Hollandse kar”, zegt Schimmel trots. “Verder zijn we tegenwoordig actief met sponsoracties van verenigingen of scholen. Zij kopen dan met een korting wafels in, om als sponsoractie te verkopen in eigen kring.”

Paplepel

De wafels zijn de hele familie Schimmel met de paplepel ingegoten. Met Riks zoon Max erbij is nu ook de derde generatie actief. Rik: “Het stroopwafelavontuur begon toen vader Jan een nieuwe wending gaf aan zijn bakkersleven, door in de jaren negentig de zaak over te nemen van een andere marktondernemer. Elke Deventenaar kent inmiddels onze beertjes- en hartjeswafels.”

De fantasie en klasse uit zijn zoete verleden leidde bij vader Jan tot een unieke familiereceptuur. Een restaurant als Korderijnk in Twello gebruikt de rondgeruite koeken van ambachtsman Jan in hun stroopwafelparfait. Eerder dit jaar haalde de familie nog de landelijke media met hun ludieke actie voor Go Ahead Eagles. De familie Schimmel is dan ook zo Deventers als Deventer Koek, maar dan volgens Gouds recept.

Vorig artikelWoensdag en donderdag onderhoud aan de Hanzebruggen
Volgend artikelBrand in ketelhuis van De Scheg