DEVENTER – Wie verhuist, krijgt altijd veel bezoek. Dat zal zeker ook gelden voor Museum EICAS. Na ongeveer een jaar lang verbouwen verwisselt dit museum voor ‘Zero-kunst’ binnenkort het tijdelijke pakhuis aan de Polstraat voor de definitieve stek: het schoolgebouw aan de Nieuwe Markt. “We verwachten 70.000 mensen per jaar te trekken”, zegt de trotse initiatiefnemer Koos Hoogland bij de perspresentatie.

Door Bastiaan Mokkink

De financiering was mede mogelijk door de zestien riante appartementen bovenin het complex. Burgemeester König stelde tijdens de presentatie: “De gemeente draagt nu nog niet bij, maar mijn steun hebben ze. Gorssel was eerst op sterven na dood, maar zie eens wat Museum More betekent voor dat dorp. Ik zie kansen.”

Hoogland stelt dat het pand op een gouden plek ligt, omringd door de nieuwbouw van andere instellingen uit de ‘cultuur-as’, de Lebuïnuskerk en de horecalinten aan de Grote Poot en Grote Kerkhof. “Je kunt spreken van internationale aantrekkingskracht, we kregen hier ook al buitenlandse journalisten. Er was nog geen museum met dit type kunst in Nederland. In samenwerking met de VVV lukt het om veel buitenlandse bezoekers te trekken. Verder valt het bij onze Polstraat-locatie al op dat de meeste bezoekers uit heel andere delen van het land komen.”

Anti-schilderkunstig

‘Zerokunst’ en de Nederlandse aftakking ‘Nul-kunst’ is een rebelse beweging die rond 1960 stelde dat het concept belangrijker is dan de vorm. Het is meestal ‘anti-schilderkunstig’ en vaak zijn industriële materialen gebruikt. Hoogland: “We willen dit toegankelijk maken voor een groot publiek. Naast de Nederlandse Nul-beweging hebben we verwante hedendaagse kunst.”

Ook mixt het museum wetenschap en andere kunstvormen, zoals muziek. “Denk aan geïmproviseerde muziek, in de stijlrichting van museum”, verklaart Hoogland, terwijl hij de daarvoor bestemde plek in de kelder aanwijst. Naast de museumcollectie is er een zogeheten ‘Abstractlab’: een kenniscentrum, bibliotheek, open atelier en een gespecialiseerde werkplaats.

Beeldentuin

In 68 jaar tijd zaten zes schooltypes in het door architect Wim Knuttel ontworpen complex, waarvan het meest recent Hogeschool Wittenborg en de Hanzeschool MEAO. Hoogland: “Het schoolpand blijft redelijk intact, wel zijn diverse klaslokalen doorbroken. Grenzend aan de op het zuiden gelegen beeldentuin aan de achterzijde komt een tribunetrap met kinderatelier. Naast een museumcafé komen er terrassen aan de voor- en achterzijde, vanuit het Binnenhof wordt de zogeheten ‘BlaBlaTafel’ toegevoegd aan de vaste collectie. Dé blikvanger wordt de 50 meter lange dakconstructie van geëmailleerde glaspanelen van kunstenaar Lu Xinjian, getiteld ‘DNA van Deventer’.”

Vorig artikelPaasevent op De Flierefluiter
Volgend artikelDe Smidsgang is nu een stralende entree van de stad