Kunstmatige intelligentie zorgt in veel sectoren voor een enorme toename in efficiëntie. Middelen kunnen veel beter worden ingezet in de landbouwsector, maar ook in de HR-sector bieden kunstmatige denkalgoritmen tal van besparingsmogelijkheden. Het gebruik van AI in digitale verkoop heeft bijvoorbeeld ook gevolgen voor aanbieders van gokspelen.

Het gedrag van gebruikers tijdens volle uren bij goedbetaalde roulette spelletjes kan door AI-systemen zodanig worden gemonitord dat de bescherming van spelers wordt vergroot. Online gokken maakt echter gebruik van nog innovatievere technologieën, waardoor je direct op je tv-scherm kunt genieten van een live casino-avond in indrukwekkende 4K-videokwaliteit.

Voordat een bedrijf echter op de AI-trend springt, moet eerst duidelijk zijn of AI echt doelgericht kan worden ingezet voor eigen doeleinden. Alleen met een goed doordacht plan kan de innovatieve technologie daadwerkelijk winstgevend worden ingezet.

Kan de bot een hele bedrijfswebsite programmeren?

Er bestaan al lang tools die het ontwerpen van een website kinderspel maken voor niet-professionals. De bekende modulaire systemen kunnen ook gebruikt worden door kleine bedrijven die geen grote paginastructuur nodig hebben.

Als men echter een paar landingspagina’s plaatst in de internetaanwezigheid van het eigen bedrijf, waarbij bezoekers naar de eigen bedrijfspagina worden geleid vanuit advertenties op sociale media of in andere gangbare communicatiekanalen, kan AI beter helpen bij het webdesign.

AI Design breidt de homepagebouwset van een ondernemer uit

Met behulp van de AI-toepassing Wix ADI kan een bedrijfshomepage inhoudelijk en qua websiteontwerp in slechts enkele minuten worden voorbereid, zodat deze direct kan worden gepubliceerd. Het machinesysteem achter dergelijke technologieën voor webontwikkelaars wordt over het algemeen ADI genoemd, wat een afkorting is voor Artificial Design Intelligence.

ADI speciaal voor muzikanten: meer produceren dan alleen AI-nummers

Afhankelijk van de branche waarin een ondernemer werkt, kunnen er andere handige tools zijn die een aanwezigheid op het web compleet maken. Een bedrijf uit Israël heeft speciaal voor muzikanten een modulair systeem gemaakt dat ook kan worden gebruikt om de volgende tour te plannen of merchandise eenvoudig online te verkopen. Kennis van HTML5 of een andere scripttaal is niet vereist, zodat ondernemers vrij kunnen handelen in webdesign.

Nadelen van toepassingen voor het ontwerpen van bedrijfswebsites

Als je vertrouwt op de vaardigheden van machines zonder zelf op zijn minst een basiskennis van websiteontwerp te hebben, is het moeilijk of onmogelijk om zelf fouten in de broncode te vinden. Bovendien produceren machines nu nog een te complexe of gewoon te lange brontekst van een pagina, die alleen langzaam door de browser kan worden gelezen.

Alleen snelladende pagina’s komen bovenaan de Google-ranking

Voor de Google-ranking worden echter niet alleen inhoud en correct benoemde mediabestanden beoordeeld door de bots van de zoekmachine. Het is ook belangrijk dat de broncode zo snel mogelijk volledig kan worden gelezen en geïnterpreteerd.

Bovendien moet de eigenlijke paginaprogrammering, die meestal identiek is op elke subpagina van de homepage, zich duidelijk onderscheiden van de inhoud. HTML5 biedt hiervoor interessante mogelijkheden, waarvan de structuur verder kan worden verbeterd door het gebruik van AI.

Besteed SEO permanent uit en houd meer tijd over voor uw dagelijkse werkzaamheden

De beste manier om de website van je bedrijf zelf voor te bereiden, is om jezelf op zijn minst enigszins vertrouwd te maken met het spannende onderwerp zoekmachineoptimalisatie om te voldoen aan de huidige eisen van Google & Co. Als je het programmeren van de website uitbesteedt aan een reclamebureau, kunnen er hoge kosten ontstaan.

Als deze echter binnen het bedrijfsbudget passen, kunnen alle onderhoudswerkzaamheden worden uitbesteed. Een full-service bureau kan dan speciale voorwaarden bieden voor ondernemers, die in de toekomst nog goedkoper kunnen worden door het gebruik van machine-denken.

Trends en sjablonen die gebruikers visueel aanspreken

Het conversiepercentage is een doorslaggevend beoordelingscriterium van Google. Als gebruikers alleen maar op een bedrijfspagina terechtkomen, die ze vervolgens weer verlaten zonder ergens op te hebben geklikt, beoordelen de bots de internetaanwezigheid als minder relevant.

Om het gedrag van gebruikers te analyseren, bespioneerde Wix ADI meer dan 100 miljoen internetgebruikers over de hele wereld en verzamelde de gegevens nauwgezet. Met behulp van dergelijke machinaal gegenereerde big data kunnen met behulp van AI ook sjablonen worden gegenereerd die visueel overtuigend zijn.

Lettertypen, kleuren en lay-out aanpassen aan het gedrag van de gebruiker dankzij AI

De mogelijke combinaties van bestaande afbeeldingen, die zonder speciale licentie ook commercieel kunnen worden gebruikt, zijn bijna oneindig voor AI-systemen. In webdesign worden de populairste lettertypes gemengd, de meest aangeklikte kleuren gecombineerd of wordt de lay-out aangepast aan het klikgedrag.

Er zijn echter ook al lang talloze onderzoeksresultaten onafhankelijk van AI over waar het logo, de slogan, de paginanavigatie enz. het beste op een website kunnen worden geplaatst om de meeste aandacht van de sitebezoeker te trekken.

AI vergemakkelijkt communicatie in onlinemarketing

Als je je content wilt communiceren in overeenstemming met een uniforme huisstijl in advertenties, heb je niet per se de complexe mogelijkheden van kunstmatige intelligentie nodig. In plaats daarvan zijn er talloze ontwerptools die het opstellen van advertenties voor sociale media en andere communicatiekanalen vereenvoudigen.

De lay-out van de advertenties kan dan worden aangepast voor banners, advertenties of korte promotievideo’s, zelfs zonder dat AI-bots actief hoeven te worden.

Niet elke innovatieve trend is geschikt voor implementatie in de eigen digitaliseringsstrategie

In principe moeten ondernemers altijd goed opletten welke digitaliseringsmaatregelen echt bij hun eigen bedrijfsmodel passen. Het is nauwelijks de moeite waard om achter elke nieuwe trend aan te rennen zonder een consistent doel na te streven. Online marketing gaat niet altijd over het verbeteren van verkoopcijfers en het genereren van meer omzet.

AI kan bedrijfseigenaren echter helpen om de inhoud van campagnes op elk moment aan te passen aan de reactie van het publiek. Om dit te doen, wordt het noodzakelijk om voortdurend het succes tussen de afzonderlijke fasen van een marketingcampagne te monitoren.

Eenvoudigere uitwisseling van content in het CMS

Wie de aanwezigheid van zijn bedrijf op het internet organiseert via een contentmanagementsysteem, kan gemakkelijk zelf ingrijpen wanneer updates nodig zijn. In plaats van lang in de broncode van een pagina te moeten zoeken naar de locatie van een bepaalde afbeelding, wordt het bestand dan eenvoudigweg aan de serverzijde aangesproken.

Het gebruik van een CMS maakt ook zoekmachineoptimalisatie eenvoudiger, omdat elk bestand dat op de server is opgeslagen met een klik kan worden uitgewisseld of hernoemd via een mappenstructuur.

Je bedrijf presenteren op internet, ongeacht locatie

In het dorpsnieuws onthullen we bij Het Deventer Nieuws waar bedrijven in landelijke regio’s speciaal op moeten letten. Om je goederen of diensten succesvol op internet te kunnen presenteren, worden de huidige trends uit marktonderzoek steeds interessanter. Door online handel speelt de locatie van een bedrijf geen rol meer, zolang je als ondernemer maar een doordachte online marketingstrategie volgt.

Vorig artikelDe Grote Kick-Off met Natte Visstick en Prins S. en De Geit!
Volgend artikelRood-gele toekomst klaar voor een nieuw seizoen