De kermis is weer in town. Dat is niet apart, maar in deze moderne vermaaktijden toch wel heel bijzonder. De Deventer kermis die tot een van de oudste en ook grootste kermissen in het land behoort, heeft zo zijn eigen publiek. Deventernaren herkennen dat gelijk. Want ook al zijn we met honderdduizend burgers en buitenlui, het blijft een dorp. Zeker tussen de muren van de oude stad. Het is nog geen grachtengordel-gedoe maar het is wel ons kent ons. Dus bij grote evenementen als Deventer op Stelten, boekenmarkt en Dickens festival pik je ze er zo uit. Wanneer het station de bezoekers uitspuugt richting het centrum. De verwende en wat blasé rondlopende Randstedelingen, de echte cultuur- en boekenkenners en de wat-is-het-toch-gezellig-hier dagjesmensen. Bij de Deventer Kermis lijkt er altijd iets bijzonders te gebeuren. Dan komen er uit alle hoeken en gaten echte kermisklanten. Niet alleen de stoere bouwers en beheerders van de kermisattracties zelf maar ook hun klanten. Zij lijken te zorgen voor het bestaansrecht van de bijna middeleeuwse attractie. In een tijd van digitaal game-vermaak. Van alles al gezien hebben, alles al gedaan. Waar op de bucketlist niet staat ‘de Deventer kermis bezoeken’. Nee, er is een doelgroep voor. Gelukkig maar, er zijn dus nog genoeg mensen die van een reality beleving kunnen genieten. Gezamenlijk. Want langzaam maar zeker heeft in Nederland iedereen zijn eigen persoonlijk gevoel, zijn eigen beleving. Gewoon zoals het hem of haar zelf uitkomt. Al dan niet aangestoken door het sociale mediavirus. Dat maakt deze steeds groter worden groep natuurlijk lastig om te benaderen. De overheid deed afgelopen week nog een dappere poging met een heuse ‘belevingsvlucht’ alsof het een kermisattractie betrof. Maar de beleving op de grond was toch anders dan wellicht gehoopt. Stop dit soort onnodig dure testen. Je kunt niemand meer wat wijs maken. We vinden ruim van te voren zelf al iets. Dan ben je een grote jongen als je mij daar vanaf brengt. Leve de beleving. We doen wat we doen. Dat weten ze bij het AD nu ook. En dus kopen we ook dit jaar op de kermis weer een zak vol vette oliebollen.

Vorig artikelAlbert Heijn Flora weer open
Volgend artikelPieter van den Hoogenband lanceert online community happy life op 13 juni