DEVENTER – Als de gemeente Deventer wil stoppen met het uitbesteden van leerlingen- en WMO vervoer aan PlusOV kunnen de kosten oplopen tot €500.000. Dat blijkt uit documenten voor de gemeenteraad van het Deventer college.
Het college heeft nader onderzoek gedaan naar de kosten omdat de gemeenteraad voor 1 november 2018 wil beslissen of de gemeente zich terugtrekt uit de dienstverleningsovereenkomst met PlusOV. Mocht de gemeenteraad beslissen te stoppen met de vervoersaanbieder moet er voor het schooljaar 2019/2020 een andere vervoerder gevonden worden.
In de geraamde kosten die het college heeft berekend zijn onder andere de personeelskosten opgenomen van medewerkers van de vervoerscentrale die eventueel op straat komen te staan door het vertrek van de gemeente Deventer. Naast deze kosten dient ook rekening te worden gehouden met de’ institutionele kosten van uittreding’. Deventer zit namelijk in een samenwerkingsverband met o.a. de gemeente Zutphen en Apeldoorn. Deze hebben nog niet te kennen gegeven ook te willen stoppen met PlusOV als aanbieder. Mochten deze gemeenten ook stoppen met PlusOV dan vallen de kosten voor Deventer lager uit.
Wordt door Deventer afscheid genomen van PlusOV dan moet er tussen augustus en november dit jaar een keuze gemaakt zijn hoe het WMO en leerlingenvervoer geregeld moet worden. De volgende alternatieven stelt het college voor:
- Eigen aanbesteding om het vervoer na 1 augustus 2019 te regelen
- Samen vervoer regelen met regio gemeenten die ook stoppen met PlusOV
- Samenwerking met één van de omliggende gemeenten Olst-Wijhe (met alle andere
gemeenten van Hardenberg tot Zwolle), Raalte en Rijssen-Holten.
Of de gemeente ook inderdaad zal stoppen met PlusOV en zal gaan kijken naar een andere oplossing, zal afhangen van de evaluatie die waarschijnlijk in september naar de raad komt. Op 1 januari 2019 moet gestart worden met de voorbereiding van de aanbesteding. De externe ondersteuning die daarvoor wordt ingehuurd kost naar schatting €15.000.