DEVENTER – Deze week werd het succes gevierd van project ‘Waar is Wally’, een waardevolle samenwerking tussen Huisartsen Coöperatie Deventer e.o, De Kern en de Gemeente Deventer. Samen zorgen zij ervoor dat mensen met bijvoorbeeld sociale, financiële en/of psychische problemen snel naar de juiste plek verwezen worden voor de oplossing van hun zorgen. Alle betrokken partijen zijn zó enthousiast dat ze het project gaan uitbreiden.

Door Margo de Geest

Het doel van de bijeenkomst was om samen de succesvolle start te vieren van de inzet van de Wally’s en training te geven rondom de werkwijze voor de nieuwe Wally’s. En er was taart! Taart om de prettige samenwerking uit te spreken naar elkaar en het enthousiasme over de inzet van de Wally’s te vieren. Deze Wally’s vallen onder Team Voor Elkaar (medewerkers van Raster, Solis, MEE en De Kern).

 Wat is een Wally, hoor ik u nu denken. Een Wally is de contactpersoon voor de huisarts om patiënten met een ondersteuningsvraag of probleem naar de goede plek binnen het sociaal domein door te verwijzen. Een Wally is een professionele zorgverlener, een sociaal werker, waaraan de zorg vol vertrouwen kan worden overgedragen door de huisarts. Een Wally is geen structurele gesprekspartner voor een bewoner, ze kunnen ook geen indicatie geven. Maar wel iemand begeleiden, op de goede weg helpen of naar iemand doorverwijzen.

“Een Wally is een wegwijzer, heeft korte lijnen met de huisarts en koppelt hieraan ook terug”

Regelmatig komt er bijvoorbeeld iemand met buikklachten bij de huisarts. Bij wat beter doorvragen blijkt dat hij/zij meer zorgen heeft op een of meerdere andere vlakken. De buikpijn blijkt te komen omdat iemand zich zorgen maakt om financiën of hij/zij heeft psychische problemen door eenzaamheid. De huisarts weet dat er hulp moet komen, maar welke hulp precies en waar in de wijk?
Híer komt de Wally in beeld. De huisarts neemt contact op met de Wally. Hij/zij neemt meer tijd om samen met deze persoon uit te zoeken wat er nodig is en weet waar hij/zij het beste terecht kan. Zo wordt de zorg tussen medisch en sociaal domein optimaal op elkaar afgestemd.

“Inwoners krijgen zorgvuldige hulp zodat ze sneller op de juiste plek zijn voor de juiste oplossing”

Elke huisarts zou een eigen Wally moeten hebben, zodat hij/zij vol vertrouwen kan doorverwijzen en wéét dat ook deze patiënt de juiste zorg krijgt. Op dit moment zijn er 7 Wally’s die verdeeld zijn over verschillende wijken in de regio Deventer en inmiddels doen er al 20 Huisartsenpraktijken mee. We hebben natuurlijk als doel dat uiteindelijk alle huisartsen met een Wally zullen gaan samenwerken!

Rene is een van de aanwezige Wally’s. Rene vertelt: “Alle aanmeldingen lopen via mij. Het gaat vaak om sociale en financiële problemen en vaak spelen er meerdere dingen tegelijk. De huisarts kan zeggen ik ken iemand die kan iets voor jou betekenen, die wijst je de goede weg.”

Kevser werkt als Wally in de Rivierenwijk al een tijd heel goed samen met de huisarts daar. Het contact met de huisarts is van grote waarde. “Soms loop ik even binnen om wat kort te sluiten. Al is het maar een heel kort moment. Mensen vroegtijdig in een proces helpen zorgt dat ze sneller op de goede plek zijn en geholpen kunnen worden. Ook de terugkoppeling met de huisarts is van groot belang”.

De naam Waar is Wally komt van de bekende prentenboeken met dezelfde naam. In het boek staan zoekplaatjes met zóveel poppetjes, dat je de juiste persoon maar moeilijk kunt vinden.